
Mikään ei ole lähempänä lentämistä kuin hurja pyöräily sinne, minne todella haluat päästä. Sukella jonnekin tässä ja nyt, ehkäpä aivan yksin. Unohda aika ja hengitä, vaikka vähän kovempaa. Kuka tietää, miltä tuntuu tarkastella päivää illalla, kun se on täynnä seikkailuja, omien rajojen repimistä ja hiipuvaa adrenaliiniannosta? Kuka, jos ei me intohimoiset pyöräilijät? Meille on ominaista rohkeus tehdä asiat toisin, mennä vihdoin ja viimein. Loppujen lopuksi MTB tarkoittaa myös motivaatiota, temperamenttia ja sisua. Tämä rajojen ylittäminen voi merkitä jokaiselle jotakin aivan erilaista: Joskus se tarkoittaa vain hikoilua, mutta sinulle se voi mennä paljon pidemmälle ..
Tärkeintä on ensin miettiä tarkkaan, millaisia polkuja haluat, sillä se ratkaisee, sopiiko sinulle paremmin hardtail vai fully. Hardtailissa takaosa pysyy jäykkänä eli kovana. Hardtailissa et tarvitse takajousitusta, ja jousitettu etupyörä riittää. Titaanin ja teräksen lisäksi suosittuja materiaaleja ovat hiili ja alumiini. Hardtail painaa siis vain vähän, enintään 13 kg. Pitkät päivämatkat eivät ole ongelma, ja myös huoltovaatimukset ovat pienemmät.
Voit vaihdella pyöräkokoja, jotta pyörä mukautuu paremmin tarpeisiisi. Suuremmilla pyörillä (29 tuuman pyör ät) poljettavan energian muuntaminen onnistuu optimaalisesti, ja sinun kannattaa myös suosia hieman leveämpiä renkaita, jos haluat ajaa kivien ja juurien yli, sillä näin saat paremman pidon ja tasaisemman kulun. Haittapuolina ovat suurempi paino ja suurempi ponnistelutarve ylämäessä sekä hieman heikompi ohjattavuus.

27,5 tuuman versio
Jos taas valitset 27,5 tuuman version, voit odottaa suurempaa ohjattavuutta ja pienempää painoa, ja saatat myös pitää ulkonäköä houkuttelevampana. Toisaalta rullausominaisuudet ovat huonommat ja pito heikompi. Kaiken kaikkiaan tämä johtaa vain vähäisiin nopeuden menetyksiin. Hardtailin jäykkyys takaa paremman pidon, jos käytät pääasiassa päällystettyjä polkuja ja ajat vain satunnaisesti maastossa. Samalla voit säästää muutaman euron, sillä täysjousitetun pyörän takaosan lisäjousitus maksaa melko paljon. Odota noin 800 euron eroa. Hyviä hardtaileja saa jo 1200 eurolla. Täyspyörään kannattaa mennä vasta 2000 eurosta alkaen. Ensi silmäyksellä lisäjousitus voi vaikuttaa edullisemmalta, mutta se on petollista, sillä voimansiirto ja jarrutusteho ovat ratkaisevia kriteerejä sinun yksilöllisessä tapauksessasi.
Classic
Hardtail on saanut alkunsa. MTB:n aikakausi aloitettiin vuonna 1973 Kaliforniassa, ja siitä lähtien nämä suositut pyörät ovat kehittyneet jatkuvasti, niitä parannetaan jatkuvasti ergonomisesti ja niitä voidaan räätälöidä yksilöllisiin tarpeisiin. Hardtail on vähemmän liikkuvia osia, joten se on vähemmän altis kulumiselle kuin täyspyörä. Yleisesti ottaen voidaan sanoa, että näiden kahden MTB-määrittelyn hyvät ja huonot puolet tasapainottavat toisiaan. Ja jos lompakollasi on sananvaltaa asiassa, on parempi olla tyytyväinen ensiluokkaiseen hardtailiin kuin ostaa "juuri ja juuri" kohtuullisen hyvä fully. Erinomaiset ja kestävät fullit ovat, kuten jo mainittiin, paljon kalliimpia.
Jos et ole vielä varma, niin kuuntele itseäsi. Osaat varmaan arvata, mitä seuraavat kuukaudet tuovat tullessaan - ja mitä olet jo aiemmin itsellesi todistanut. Sinä tunnet itsesi. Mieti, miten haluat järjestää arkeasi tulevaisuudessa, pitäisikö sinun vielä miettiä edestakaisin ... Haluatko enemmän, mutta et liikaa? Houkutteleeko ajatus "turvallisesta villiydestä" sinua enemmän kuin termi "adrenaliiniryöppy", ja haluatko käyttää pyörääsi pääasiassa päällystetyillä ja asfalttipintaisilla reiteillä? Näetkö itsesi enemmänkin järkevänä ja harkitsevana kapinallisena, joka haluaa pysyä hallinnassa? Silloin hardtail on varmasti täydellinen valinta sinulle. Älä unohda: Pyöräsi pitäisi sopia sinulle ja täyttää se, mitä haluat. Tässä ei siis ole kyse paremmista tai huonommista pyöristä, vaan räätälöidyistä "ilon tukijoista"!

Pyöräkokovertailu - pitäisikö olla 26", 27,5" vai 29er MTB?
Criterion | 26 tuumaa | 27,5 tuumaa | 29 tuumaa |
---|---|---|---|
Tasainen ajo | ★★ | ★★★★ | ★★★★★ |
Jäykkyys | ★★★★ | ★★★★★ | ★★★★ |
Kaatumiskäyttäytyminen | ★★ | ★★★★ | ★★★★★ |
Paino | ★★★★★ | ★★★★★ | ★★★ |
Kiihtyvyys | ★★★★ | ★★★★ | ★★★ |
Ketteryys | ★★★★ | ★★★★ | ★★★ |
Jousitus
Etupyörän jousitetun haarukan/teleskooppihaarukan ansiosta iskut vaimentuvat, ja rungon jäykkyys takaa tarkemman ajotekniikan. Tämä vakaus lupaa sinulle huomattavasti enemmän turvallisuutta. Täysjousitusta tulisi harkita vain, jos vaatimuksesi vaativat sitä teknisesti vaikeiden reittien ja suosimasi maaston vaihtelevuuden vuoksi. Yleensä hardtail antaa sinulle enemmän vaihtoehtoja, kun haluat valita reittejä vähemmän vaativilla alueilla.
Yleiskatsaus/vertailu
Hardtailien edut ja haitat verrattuna fullyihin on lueteltu nopeasti:
- Hardtailin kohdalla voit odottaa sen painoa, hintaa ja vähäisiä huoltovaatimuksia.
- Voit jättää huomiotta hieman pienemmän maavaran, heikomman vetovoiman ja minimaalisen nopeuden menetyksen.
CROSS COUNTRY- tai RACE-PYÖRÄLÄ
Nämä ovat ihanteellisia pyöräilijöille, jotka keskittyvät suorituskykyyn lyhyissä, enintään 50 kilometrin kilpailuissa ja nopeissa kiertomatkoissa. Mäkien ja mäkien yli, kierroksilla, jotka ovat täynnä haastavia pätkiä, vähemmän nopeita mutta tarkempia. Haluat ennen kaikkea olla valmis kaikkeen tällä pyörällä, niin aikapaineesta kuin muuttuvista poluista huolimatta. Näiden pyörien tasapainoisten ominaisuuksien ansiosta saavutat varmasti tavoitteesi. Maratonpyörien eritelmää on muutettu, jotta ne ovat valmiita pitkiin matkoihin ja maratonkilpailuihin. Voit odottaa vähemmän mukavuutta, mutta energiasi muuntuu täydellisesti, ja näiden pyörien paino pidetään mahdollisimman alhaisena. Lukumääräisesti tämä tarkoittaa enintään 13 kiloa, mutta mieluiten alle 10 kiloa. Päällystämätön maasto ei ole ongelma näille pyörille, mutta teknisesti vaativista reiteistä on syytä pidättäytyä. Tämän jälkeen tulevat trekkingpyörät, jotka ovat vielä kauempana vaikeasta maastosta - täydellisiä sinulle, jos olet hieman enemmän suuntautunut ajamaan asfalttireiteillä.
DIRT JUMP
Kuten nimestä voi päätellä, tässä vaihtoehdossa on kyse ensisijaisesti pyöräilyversiosta, jossa hypitään pyörällä ja tehdään erilaisia niin sanottuja "temppuja" ilmassa. Samaan aikaan rajat hardtail- ja fully-vaihtoehtojen välillä alkavat hämärtyä. Siksi olemme luetelleet tässä vain tavanomaiset luokitukset, sillä siirtymäalueella ei ole tähän mennessä tapahtunut juuri mitään merkittävää kehitystä.
Tavoitat meidät puhelimitse ( +49 (0)791 - 95 66 89 50) sähköpostitse [email protected] tai yhteydenottolomakkeen kautta.
