
Alumiini jokapäiväisessä elämässä
Alumiini on vähemmän herkkä erityisesti pistemäisille iskuille. Materiaali on hiukan pehmeämpi suoraan hiileen verrattuna, mikä voi olla eduksi erityisesti silloin, kun voima kohdistuu pienelle alueelle. Jos pyörä, joka on aiemmin nojannut löysästi puuta vasten, kaatuu yhtäkkiä, näet pelkän pelon hiilikuitupyöräilijöiden silmissä. Alumiinirungon kanssa ei tarvitse panikoida. Alumiinirunkoja suositaan myös hieman kovemmassa vauhdissa, esimerkiksi cyclocrossissa. Lisäpainon säästämiseksi osa malleista on varustettu hiilihaarukalla.
Suuri valikoima
Varusteiden suhteen ei ole käytännössä mitään rajoja. Kohtuuhintaisista lähtötason pyöristä Ultegra-takavaihteistolla varustettuihin ammattilaispyöriin valmistajat vastaavat lähes kaikkiin toiveisiin. Myös käyttötarkoitus on otettu huomioon, ja tarjolla on niin neutraalilla ja mukavalla ajoasennolla varustettuja malleja kuin puhtaita kilpapyöriä, joissa on kompakti muotoilu. Maantiepyörät ovat perinteisesti pyörävalmistajien "lippulaivoja", joten ei ole yllättävää, että näitä pyöriä on saatavana kaikissa väreissä ja parhaissa malleissa. Kuitenkin myös hillitympiä malleja on tarjolla vähättelyn ystäville.
Levyjarrut uutena standardina
Kun ensimmäiset levyjarruilla varustetut kilpapyörät tulivat markkinoille muutama vuosi sitten, syntyi valtava huuto. Erityisen perinteinen kilpapyöräsektori on aina suosinut klassista vannejarrua. Levyjarrujen selkeät edut (huomattavasti parempi jarruvoiman jakautuminen, tasainen jarrutusteho) arvioitiin väärin. Ensimmäisissä malleissa oli vielä ongelmia levyn ilmanvastuksen aiheuttamien sivuttaisvoimien kanssa. Sittemmin kaikissa malleissa on erikoisjarrut, jotka soveltuvat täydellisesti kilpapyöräkäyttöön. Järjestelmän hieman korkeamman painon pitäisi olla haitta vain ammattilaisille. Huomaa, että UCI:n nykyisten sääntöjen mukaan levyjarruilla varustettu pyörä ei ole sallittu virallisissa kilpailuissa.
Tour, työmatka vai sittenkin kilpailu?
Maantiepyörät ovat nauttineet uutta suosiota jo muutaman vuoden ajan. Maastopyöriä "väärinkäytettiin" pitkään moniin tarkoituksiin. Jos kuitenkin pyöräilet pääasiassa päällystetyillä teillä työmatkalla, viikonloppuretkellä järven ympäri, ostoksilla kaupungin keskustassa tai pyöräilemällä Alppien halki, tuhlaat usein järjettömän paljon energiaa. Maantiepyörällä ja sen 28 tuuman renkailla samat reitit voi kulkea paljon nopeammin ja vähemmän rasittavasti. Kun olet kerran tuntenut eron, valitset aina maantiepyörän maantielle ja pyöräteille. Oikean runkokoon ja satulalaukkujen ansiosta nämä pyörät ovat myös urheilullinen vaihtoehto vaelluspyörille.